Rosario Diana
ISPF – CNR, Napoli
diana[at]ispf[dot]cnr[dot]it
– Identità individuale e prassi musicale in contesti interculturali.
L’esperienza della West-Eastern Divan Orchestra
Citation standard ISO 690-2
DIANA, Rosario. Identità individuale e prassi musicale in contesti interculturali. L’esperienza della West-Eastern Divan Orchestra. Laboratorio dell’ISPF [online]. 2012, vol. IX. Available from Internet: http://www.ispf-lab.cnr.it/2012_1-2_402.pdf. ISSN 1824-9817.
On-line on: 14.11.2012
English Abstract
[Individual identity and musical practice in intercultural contexts. The experience of the West-Eastern Divan Orchestra]. This article focuses on the famous youth orchestra founded in 1999 by Daniel Barenboim and Edward Said. Every year, young musicians from Israel and Arab countries together spend a period of training and playing in an orchestra that holds concerts all over the world. According Barenboim and Said this promotes mutual understanding between people coming from geopolitical and national realities in conflict. This article focuses on the philosophical and intercultural meaning of this experience and interprets it according to the theory of multiple identities by Amartya Sen and the specificity of the language of music.
English Keywords
D. Barenboim, E.W. Said, A.K. Sen, Multiple identities, Counterpoint dialogue
Abstract in italiano
Il saggio è dedicato alla famosa orchestra giovanile fondata nel 1999 da Daniel Barenboim e da Edward W. Said. Ogni anno, per un mese, giovani musicisti, provenienti dai paesi arabi del Medioriente e da Israele, trascorrono insieme un periodo di formazione e suonano in un’orchestra che tiene concerti in tutto il mondo. Studiare e suonare insieme può favorire – secondo Barenboim e Said – la comprensione reciproca fra giovani musicisti provenienti da realtà geopolitiche e nazionali in conflitto fra loro. L’articolo si sofferma sulle valenze filosofico-interculturali dell’esperienza della Divan e le interpreta in base alla tesi delle identità plurime di Amartya K. Sen e alla specificità del linguaggio musicale.
Parole chiave in italiano
D. Barenboim, E.W. Said, A.K. Sen, Identità plurime, Dialogo contrappuntistico