Horst Steinke
Decatur, Indiana (USA)
hrsteinke@yahoo.com
– «An eternal golden braid»: Rhetoric, law, and science in Vico’s Scienza nuova
Citation standard
STEINKE, Horst. «An eternal golden braid»: Rhetoric, law, and science in Vico’s Scienza nuova. Laboratorio dell’ISPF. 2024, vol. XXI [11]. DOI: 10.12862/Lab24STH.
Online: 30.12.2024
Abstract
This essay examines Giambattista Vico’s claim that Scienza nuova is a legitimate work of ‘science’, not just by virtue of its programmatic title, which, as such, can be added to a list of ‘new sciences’ publicized during the early modern period, but in terms of its contents and substance. The main interest or agenda of the essay is to bring out the intricate nexus, rather than discordance, of rhetoric, law, and science. This examination first deals with the literary form of Scienza nuova, and draws on Francis Bacon and Galileo to explain certain features of the work. It then explores the meaning and role of imagination (fantasia) and poetics (poesia) in Scienza nuova, and their relation to science, both past and present. Finally, rhetoric, law, and science are scrutinized in terms of underlying commonalities, providing a basis for being intertwined in Vico’s magnus opus. As an upshot of this study, it is suggested that Vico’s work be part of history and philosophy of science.
Keywords
G. Vico; Scienza nuova; Fantasia; Poesia; Rhetoric; Science
Sommario
“Un’eterna treccia d’oro”: Retorica, diritto e scienza nella Scienza nuova di Vico. Il saggio esamina l’affermazione vichiana secondo la quale la Scienza nuova è legittimamente un’opera di “scienza”, non solo in virtù del suo titolo programmatico, che può essere inserito in un elenco di “scienze nuove” diffuse durante la prima età moderna, ma anche in termini di contenuti e di sostanza. L'obiettivo principale è far emergere l’intricato nesso, piuttosto che la discordanza, tra retorica, diritto e scienza. Il saggio esamina inizialmente la forma letteraria della Scienza nuova, basandosi su Bacone e Galileo per spiegare alcune caratteristiche dell’opera. In seguito, esplora il significato e il ruolo dell'immaginazione (fantasia) e della poetica (poesia) nell’opera, nonché il loro rapporto con la scienza, sia passata che presente. Infine, la retorica, il diritto e la scienza sono esaminati in termini delle comunanze di fondo che ne giustificano l’intreccio nell’opus magnus di Vico. Su queste basi, si suggerisce che l’opera di Vico vada inclusa nella storia e nella filosofia della scienza.
Parole chiave
G. Vico; Scienza nuova; Fantasia; Poesia; Retorica; Scienza