Francesco Baroni
Università di Modena e Reggio Emilia
francesco.baroni@unimore.it

Magnetic Occultism in Mid-Nineteenth-Century Italy: Mesmerism as a Science of the Soul in the Writings of Francesco Orioli and Taddeo Consoni

 

Citation standard
BARONI, Francesco. Magnetic Occultism in Mid-Nineteenth-Century Italy: Mesmerism as a Science of the Soul in the Writings of Francesco Orioli and Taddeo Consoni. Laboratorio dell’ISPF. 2024, vol. XXI [12]. DOI: 10.12862/Lab24BRF.

Online: 30.12.2024

Abstract
This article explores the influence of animal magnetism as a precursor to occult concepts and practices in nineteenth-century Italy, focusing on the 1840s and 1850s. Through an analysis of the works of key figures such as Francesco Orioli and Taddeo Consoni, this study elucidates the emergence of a new discursive field that presents mesmerism as a tool for liberating the soul from its material constraints, while using its categories to interpret various magical and religious practices of the past, especially in relation to ecstatic techniques and the power of the mind over the body. The article also highlights the peculiarities of the Italian context, where occult mesmerism remained a relatively marginal trend, circumscribed by the Church and a strong rationalist current.

Keywords
Francesco Orioli; Taddeo Consoni; Animal magnetism; Mesmerism; Occultism

Sommario
Magnetismo animale e occultismo nell’Italia di metà Ottocento: il mesmerismo come scienza dell’anima negli scritti di Francesco Orioli e Taddeo Consoni. Questo articolo esamina il ruolo del magnetismo animale come precursore di concetti e pratiche occultiste nell’Italia dell’Ottocento, con particolare riferimento agli anni ’40 e ’50. Attraverso l’analisi delle opere di autori come Francesco Orioli e Taddeo Consoni, lo studio identifica lo sviluppo di un nuovo campo discorsivo, che descrive il mesmerismo come uno strumento per liberare l’anima dai suoi vincoli materiali, utilizzando al contempo le sue categorie per interpretare varie pratiche magiche e religiose del passato, soprattutto in relazione alle tecniche dell’estasi e al potere della mente sul corpo. L’articolo mette in luce anche le specificità del contesto italiano, dove il mesmerismo occultista rimase una tendenza tutto sommato marginale, contenuta dall’azione della Chiesa e da una forte corrente di pensiero razionalista.

Parole chiave
Francesco Orioli; Taddeo Consoni; Magnetismo animale; Mesmerismo; Occultismo

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