Fabio D. Palumbo, Università di Messina
fabiodomenicopalumbo[at]gmail[dot]com

 

L’estetica del mondo fluttuante: il “giapponismo” di Deleuze

Citation standard
PALUMBO, Fabio D. L’estetica del mondo fluttuante: il “giapponismo” di Deleuze. Laboratorio dell’ISPF. 2016, vol. XIII (20). DOI: 10.12862/Lab16PLF.

Online: 21.12.2016
 

Abstract
[The aesthetics of the floating world: Deleuze’s “japonism”]. Gilles Deleuze’s thought echoes beyond European or Western cultural domain; indeed, in Deleuze’s work, there is place for a privileged relationship with Asia, Far East, and Japan in particular. The present study highlights the variety of Deleuzian references to Japanese cultural universe, within an essentially aesthetic and cultural framework. In the first instance, this study observes Deleuzian affinities with japonisme as a “cultural fashion”, with a specific focus upon the link between aesthetics of simulacra and Japanese prints of the ukiyo-e genre. Secondly, to be taken into account is the connection between the Deleuzian Ethics of the Event and Zen practice, with reference to the philosophers of the Kyōto School. A comparison between Deleuze’s notion of surface, the artistic tradition of emakimono and Japanese cinema (both animated and live-action) is attempted in the conclusion.

Keywords
G. Deleuze; Japan; japonisme; Zen; Japanese cinema

Sommario
Il pensiero di Gilles Deleuze presenta risonanze che vanno al di là del panorama euro-occidentale; nella sua opera trova infatti spazio un rapporto privilegiato con l’Asia, con l’Estremo Oriente e col Giappone in particolare. Il presente studio mette in evidenza la varietà di rimandi all’universo culturale nipponico nella produzione deleuziana, in una chiave prettamente estetico-culturale. In primo luogo, vengono tratteggiate le affinità con la “moda culturale” del japonisme, nello specifico investigando il rapporto tra estetica dei simulacri e stampe giapponesi ukiyo-e. Di seguito, è analizzato l’incrocio tra etica dell’evento in Deleuze e pratica del vuoto nella tradizione Zen. Infine, si dà conto del nesso tra pensiero deleuziano della superficie, tradizione artistica degli emakimono e cinema (d’animazione e dal vero) giapponese.

Parole chiave
 G.Deleuze; Giappone; japonisme; Zen; cinema giapponese

download il pdf
torna al sommario