Patrizia Delpiano, Università di Torino
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Académies et création du savoir scientifique: circulation des idées et mécanismes de la censure

Citation standard
DELPIANO, Patrizia. Académies et création du savoir scientifique: circulation des idées et mécanismes de la censure. Laboratorio dell’ISPF. 2016, vol. XIII (18). DOI: 10.12862/Lab16DLP.

Online: 21.12.2016
 

Abstract
[Academies and the creation of scientific knowledge: the circulation of ideas and censorships mechanisms]. This article analyses how European academies contributed to shape the idea of scientific truth in the second half of XVIIIth century. It focuses on the role played by academics in disseminating certain theories and censoring other ones, destined to be considered as false beliefs. Two theories stand out: mesmerism, connected to the Viennese physician Franz Anton Mesmer, and the nouvelle chimie, connected to the chemical revolution implemented by Antoine-Laurent Lavoisier. The criteria of scientific truth elaborated by academics influenced the reception of the two theories in France and Italy: mesmerism was received with popular enthusiasm while was condemned by the academic world as the invention of a charlatan; on the opposite, Lavoisier’s chemistry, after initial resistances, was accepted at the institutional level.

Keywords
Academies; Journals; Scientific Validation; Mesmerism; Chemical Revolution

Sommario
[Accademie e creazione del sapere scientifico: circolazione delle idee e meccanismi di censura]. L’articolo analizza come le accademie europee abbiano contribuito nel secondo Settecento a plasmare l’idea di verità scientifica divulgando determinate teorie e censurandone altre, destinate a rientrare tra le false credenze. Al centro dell’attenzione sono il mesmerismo, legato al medico viennese Franz Anton Mesmer, e la nouvelle chimie, esito della rivoluzione chimica attuata da Antoine-Laurent Lavoisier. I criteri di verità scientifica elaborati dall’establishment accademico condizionarono le modalità con cui le due teorie furono recepite in Francia e in Italia: accolto dall’entusiasmo popolare, il mesmerismo fu condannato dal mondo accademico e considerato l’invenzione di un ciarlatano, mentre la chimica lavoisieriana, dopo iniziali resistenze, fu accettata con favore a livello istituzionale.

Parole chiave
 Accademie; Periodici; Validazione scientifica; Mesmerismo; Rivoluzione chimica

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